יום חמישי, 29 בדצמבר 2011

הפרעות קשב אצל מבוגרים

בשנים האחרונות התנהגותו של בעלי השתנתה ,הוא פוטר מעבודתו וזה גרם לו לתוקפנות,חוסר עקביות וחוסר ביטחון. עבורי זה מתחיל להיות בלתי נסבל!

לבקשתי הוא עשה לאחרונה אבחון להפרעות קשב וריכוז ואובחן עם הפרעת קשב (ADHD) אך אינו נוטל תרופות ומסרב לקחת ריטלין . הוא ואני מסכימים שיש לטפל בהפרעת הקשב שלו,אך מתלבטים כיצד. האם יש טיפול נוסף חוץ מהטיפול התרופתי?

מפנייתך נשמע שמערכת היחסים עם בעלך חשובה ויקרה לך וחשוב לך לתמוך ולעזור לו ועל ידי כך למערכת היחסים שלכם. יחד עם זה זכרי שלו,כמו לכל אדם הזכות לבחור כיצד לנהוג בתחומים הקשורים לבריאותו.

אכן,אצל מבוגרים הלוקים בהפרעת קשב ולא מטופלים,ישנן השלכות על חייהם ,אשר לעיתים מביאות לחיי השרדות ומלחמה בלתי פוסקת במגוון מערכות ותחומי התמודדות וכמו כן בחיי הזוגיות והמשפחה.

אם מתבוננים בנתוני התנהגות שלילית ושייכות חברתית בקרב אנשים נורמטיבים לאלו המאובחנים כבעלי הפרעות קשב וריכוז,אזי ניתן לראות הבדלים משמעותיים בסיגנון חייהם המתבטא בהרגלי בריאות,מערכות יחסים,השתלבות בעבודה, חיי משפחה ועוד . יחד עם זאת ,אפשר בהחלט להתגבר על סימפטומים של הפרעות קשב וריכוז ואף למנף זאת למימוש הפוטנציאל במגוון תחומי גלגל החיים.

ולשאלתך : האם יש טיפול נוסף או תחליפי לטיפול התרופתי?

ובכן, כשם שהגדרת הפרעות הקשב הינה רחבה ומסועפת,כך גם הטיפול בהפרעות הקשב הינו רחב ומסועף ודורש התיעצות עם רופא מומחה ואנשי מקצוע ,אך ניתן בהחלט לשלב בחלק מהמצבים, תהליך אימון קוגניטיבי התנהגותי שמנסיוני תורם רבות לשיפור איכות חייהם של ילדים ומבוגרים בעלי הפרעות קשב וריכוז.

המידע הרפואי שהצטבר עד כה מאפשר שימוש בטכניקת הטיפול בהפרעות קשב הממוקד באימון קוגניטיבי-התנהגותי ובפעילות גופנית נמרצת אשר מצליחים להפחית ואף להעלים את הסימפטומים של הפרעות הקשב אצל ילדים,מתבגרים ומבוגרים.

מהו אימון קוגניטיבי-התנהגותי להפרעות קשב וריכוז ?

חוקרי המוח גילו שהמוח גמיש בהרבה מכפי שידעו בעבר ואיזור מגורה במוח יכול לגדול על ידי אימון אשר גורם להתרחבות איזור מסויים במוח ויוצר מסלולים עצביים חדשים.

גילוי זה מעורר פליאה ופריצת דרך ביכולות האדם להשפיע על פעולות המוח עי אימון קוגניטיבי התנהגותי להפרעות קשב וריכוז שהינו טיפול חדשני יחסית ,המשלים את הטיפול התרופתי ובמקרים מסוימים מחליף אותו. מטרת התהליך האימוני הינו לשפר את איכות חייו של המטופל ולהכשיר אותו להיות המאמן של עצמו.

גם פעילות גופנית יכולה להשתלב ולשפר את ההתמודדות של ההפרעות קשב:

תוכניות אימון אירוביות משפרות סימפטומים של הפרעות קשב וריכוז ומקדמות התפתחות מוחית. פעילות גופנית הינה טיפול מעולה להתמודדות עם הפרעות קשב וריכוז הדומה לריטלין ולתרופות אחרות בהגדלת הנוירוטרנסמיטורים התורמים לשיפור היציבות הרגשית,ליכולת המיקוד,הערות והשקט הנפשי.

כמובן שישנם עוד מגוון של טיפולים לא תרופתיים בהם ניתן להיעזר.

שאת יכולה לשתף את בעלך במידע שביררת עבורו לגבי טיפול בהפרעת הקשב וברר איתו אם יהיה מעוניין שתלווי אותו בתהליך החיפוש וההתאמה של הטיפול המתאים לו. כיום תחום זה מוכר וניתן לקבל עליו מידע במגוון נתיבים .