יום ראשון, 25 בדצמבר 2011

ילדים במחלוקת הגירושין/יואב אופק

 

 

ילדים בין מחלוקת הגירושין

 

אני גרוש מזה כ8 שנים ואב לשלוש בנות ,להן אני משתדל להיות אב מסור ונוכח.

לאחרונה ,עקב קשיים כלכליים ואי תשלום מלא המזונות,גרושתי נקטה בצעדים משפטיים נגדי ואני הגשתי תביעה להקטנת מזונות בבית משפט. מאז מערכת היחסים התדרדרה לתהום: גרושתי מרחיקה את בנותיי ממני,מסרבת לשוחח עימי על ענייני חינוך ,בריאות וכו הקשורים לבנותינו ומצב רוחן של בנותיי הפך מלנכולי ועצוב. האם זה חייב להיות כך?!!

 

אבא יקר ומסור שלום. כאב מסור לילדים ,כגרוש ואיש מקצוע העוסק בתחום זה של זוגות ומשפחות במעברי פרידה וגירושין,אני מבין לליבך ולעצב העוטף אותך בגין המצב החדש אליו נקלעה משפחתך.

אתה שואל האם זה חייב להיות כך? אני עונה: לא,זה לא חייב להיות כך ואפילו יש לעשות כל שאפשר  כדי לשמור על מערכת יחסים תקינה ,לפחות בפני ילדיכם ,למרות האתגר הכרוך בכך.

יחד עם זאת,ישנן החלטות בחיים שאנו חייבים לקחת מתוך שיקולי המציאות ולהבנתי ,ההחלטה שלקחת לפנות לבית המשפט להקטנת מזונות ילדיך הינה עקב מצוקה כלכלית בה אתה שרוי לאורך התקופה האחרונה וגרושתך הביעה כעס וביטאה זאת גם ישירות נגדך וגם באמצעות בנותיך.

ובכן,על התנהגותה של גרושתך כמובן שאין לך שליטה ,ובידך רק להביע צער על כל התנהגות שפוגעת במישרין או בעקיפין בבנותיך ,אך על התנהגותך כמובן שיש לך שליטה ועל ידי כך אף סיכוי להשפיע על גרושתך . ראשית, זכור שלכל מטבע יש שני צדדים ונסה להבין את מצוקתה של אם ילדיך,מדוע היא כועסת ותובעת? עד כמה היא ויתרה על זכויותיה החוקיות ו/או המוסריות לאורך הדרך? באילו נקודות רגישות שלה פגעת שהגיבה באופן כה קיצוני? אילו ויתורים משמעותיים אתה עשית כדי לשמור על "שלום בית" במערכת היחסים שלכם כהורים גרושים לשלושת בנותיכן המשותפות? מהיותך אב מסור ואכפתי,אני מאמין שעשית ויתורים למען היחסים,אך האם עשית את כל מה שיכולת?

זכור,הנך אחראי על המחלוקת כמו על פתרונה באופן שווה לגרושתך.

למען שיפור מערכת היחסים ביניכם ,אך בעיקר עבור בנותיכם,חשוב מאוד לעבור בדחיפות לדיאלוג. כפי שנאמר "שבו ודברו עד שיצא עשן!!" על נושא השיחה להיות ברור עוד בטרם הפגישה או ההתכתבות : "טובת הילדות ובריאותן הנפשית ".זוהי משימה לא קלה לנהל שיחה ממוקדת כזו בתקופה כה סוערת ביניכם,לכן רצוי מאוד לעשות זאת בשיתוף איש מקצוע שתפקידו העיקרי יהיה להזכיר לכם את מטרת השיחה וכל נושא שאינו נוגע ישירות לכך,ירשם בצד ויטופל בשלב הבא.

כמובן שאם שיחה זו תצלח,תוכלו לקבוע שיחה נוספת ,אך יש לזכור שמעל הכל עומדת טובת בנותיכן שמשלמות מחיר גדול מכפי שהנכן יודעים . ילדים הם כמו חיישנים ,הקולטים אנרגיות ואוירה עוינת בין הוריהם ,גם בין המילים ומתוך שפת הגוף. גם אם אנו לא נשתף וננסה להסתיר מילדינו, לא ניתן להסתיר מהם באמת.

לסיכום, עשה כל שביכולתך לגייס את גרושתך למען שיפור מערכת היחסים וזאת גם במחיר של ויתור על עקרונות ודימוי,כי הרי ככל שתקצור הצלחה באתגר הזה,כך תתעודד ותתחזק.