יום שבת, 12 בנובמבר 2011

טור בעיתון - שולט ונשלט

אני נשואה ואם ל 3 ילדים . בשנים האחרונות מאז בעלי פוטר מעבודתו הוא שולט בחיי באופן מדכא ומעליב. מבקר את ההופעה החיצונית שלי,דורש שאעביר לו את משכורתי,כועס כאשר איני בבית כאשר מגיע מהעבודה ומעליב אותי לפני משפחתי וחברים.

אני מאוד רוצה לעזוב ,אך חוששת מלהיקלע לקשיים כלכליים ,להיות חשופה להטרדות שלו ויודעת שלהתגרש ממנו זה יהיה סיוט!!

מעניין ש"יום בהיר אחד ",בעלך שינה התנהגותו והפך ל"מציקן ומשתלט". ייתכן שהתנהגות זו תמיד הייתה שם כלפייך ,אך במינון מופחת ? האם התנהגות מטרידה זו היא גם כלפי ילדיכם? יכול להיות שלאורך השנים האלו אפשרת לו במידה מסוימת לשלוט בך?

הגישה בה במערכת יחסים יש שולט ונשלט הינה מוטעית. ישנו הצד המנסה לשלוט והצד השני המאפשר את השליטה הזו ממניעים שונים שקצרה היריעה מלפרטם,אך היא לבטח עושה זאת מבחירתה .לעיתים זה מאפשר העלאה של תחושת הערך ,הימנעות מלהתמודד עם פחדים כמו להיות לבד,עצמאות ועוד.

מדברייך ברור שעכשיו את לא רוצה להמשיך את חייך עם בעלך באופן זה ומעוניינת להשתחרר מהקשר,אך מפחדת. אני מבין את חששותייך,בעיקר לאור העובדה שבעלך מאוד זקוק ותלוי בך וברגע שיאבד אותך עלול לפעול בדרך לא הגיונית ואת כנראה יודעת זאת. בתהליך כזה נדרשת הדרגתיות וסבלנות(התרשמתי שאת אדם סבלני אם הצלחת להגיע עד כה במערכת היחסים עם בעלך.)

ראשית אני ממליץ שתשוחחי איתו ברגע של שקט ותבקשי ממנו להתחיל תהליך טיפול פסיכולוגי או אימון זוגי מתוך רצון כנה לשפר את היחסים בתקווה שיצליח. אם יסרב,תוכלי לבקש שהוא ייעשה זאת למענך. אם ניסיון זה יכשל,ומערכת היחסים לא תשתנה,תוכלי לשתף את המטפל בהחלטתך להיפרד ולבקש ממנו להתחיל בליווי נכון ותומך עבור בעלך בתהליך הפרידה . נכון,תהליך כזה אינו קל וכרוך באי נעימות לאורך תקופה מסוימת. אך האם עכשיו את לא מתמודדת עם אי נעימות יומיומית מבלי להפסיק או לשפר מצב זה?

אכן,אם ניסיונך לשיפור מערכת היחסים תיכשל ,ותבחרי בתהליך פרידה,יידרש ממך להתמודד עם אתגרים חדשים הכרוכים בכך ועם 3 ילדים זה מורכב. אך אפשרי- נשים רבות עשו זאת לפנייך כי ביקשו את חירותן וכבודן העצמי.

רבים תופסים את עצמם כנאלצים לחיות במערכות יחסים בניגוד לרצונם ולא רואים שאינם נאלצים-אלא בוחרים. תפיסה של אדם כאילו מישהו שולט בו ,היא סובייקטיבית וניתנת לשינוי אם מוכנים לשלם את המחיר הנחוץ ואם לאו, כנראה את מפיקה ממערכת יחסים מטרידה זו יותר ממה שאת חושבת .

יש לך החירות לחיות את חייך ללא שליטה של אף אדם ובתחושת ביטחון,האמיני בזה בכל ליבך וגם פעלי להגשים חירות זאת בחייך.

 

                                                                                                                                           יואב אופק

 

 

 

 

 

 

 

 

yoavofek@bezeqint.net    טל: 050-2223682

  האתר שלי www.yoavofek.com